tisdag 25 november 2014

Smycke med trätryck



Jag tyckte att bilden som min dotter hade ritat var så fin att jag ville göra ett smycke av den. Lätt som en plätt med trätryck.




Rita en bild med fina färger eller i svart vit det bestämmer du själv och kopiera och förminska den i en laserkopiator. Om du har text med skall du kopiera den spelvänd.






Såga en bit av en gren som har torkat eller en träbit. Jag valde i till båda delar björk och mitt träämne var ungefär 5 mm tjock. Slipa ytan slätt.





Klipp till din kopierade ritning, pensla på med "Art Medium" och låt torka, i 8 timmar. Ibland har jag gnuggat bort pappret redan efter 2 timmar när den torkade nära elementet, men vill du vara säker och har du tid då väntar du lite längre.




Gnugga försiktigt bort pappret genom att blöta ner dina fingrar. Se till att inte din träbit blir väldigt blöt annars slår det sig (böjer sig) Detta är en annan ritning som ni förstår, jag glömde ta ett kort på den i detta inlägget.




Såga och slipa kanterna. Tja vad skall det bli? En nyckelhängare/brosch eller berlock??? Borra och gör en länk, hur du gör en länk kan du se här eller på med epoxilim och broschnål? Ett julklappstips kanske?????



Hej då/Annemarie










1 kommentar:

  1. Vilken fiffig grej. Skulle till och med jag kunna försöka mig på... :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar!