söndag 16 november 2014

Gravera på glas







I Inlägget: Graverad ljuslykta del 1 visar jag hur du skär en flaska i två delar. I del 2 visar jag hur du kan göra en fot till din ljuslykta. I detta inlägget kommer jag att visa hur du kan gravera på glas. På Kvarnbyskolan arbetar vi bara med mekaniskt gravyr vi gravera med en Dremel gravyrmaskin den ser ut såhär och kan köpes här


Dremel Gravyrmaskin-1



Här följer några tips innan du börjar. Innan du börjar på din lykta rekommenderar jag dig att öva på en provbit. Tänk att övning ger färdighet :-) När jag graverade den burken i detta inlägget klippte jag ut en ritning som min dotter hade gjort och tapade den på insidan av burken.




Sedan tog jag på mig skyddsglasögon, hörselskydd och skyddsmask. När du graverar skrapar du bort små glaspartiklar och det är inte bra att andas in dem. Du håller graveringsmaskinen som en penna och jag tyckte att det fungerar bäst när man inte trycker för hårt.





När du tror att du är färdigt kan du ta bort pappret för att fylla i det du har glömt. Om du skall gravera många raka linjer så kan du använda maskeringstape och tapa på din flaska precis så som du gör när du skall måla.




Jag passade på att dekorera locket på burken med trätryck. Hur du gör det kan du se här.




 Känner du inte för att gravera och du har en fin flaska kan det ju också se ut så här.





Hej då/Annemarie







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar!