fredag 10 oktober 2014

Vedsvarvning







När jag skulle bära in ved hittade jag några fina raka grenar (björk och rönn) som jag inte kunde bränna upp. Istället svarvade jag dem "på fri ände" Vadå???? På fri ände....




Vi svarvar alltid mellan dubbarna på Kvarnbyskolan men om du också har några raka fina lite tjockare grenar utan för många kvistar kan du sätta fast dem i en skruvpatron.




För att kunna fästa ditt träämne i skruvgängan måste du förborra ett håll. Prata med din lärare om vilken dimension på borr du behöver och borra nästa lika djupt som skruven. Det är viktigt att du borrar exakt vinkelrätt och därför måste båda ändarna vara sågade i en 90 graders vinkel (Använd såglådan!)




Det är också viktigt att ämnet (grenen) är ganska rak annars "fladdrar" den och blir det farlig att svarva.




Nu kan du börja svarva men glöm inte att du har en skruv inne i svarvämnet som är ungefär 3 cm lång. Du kan markera med en tapebit på anhållet var skruven slutar.







Som du ser har du en fri ände på slutet så det lämpar sig utmärkt för att svarva svampar/knoppar mm.
När du är nöjd och har slipad din form kan du vaxa den med bivax eller först måla den och sedan vaxa. 




Svamparna är betsade med olika bets och den främre svampen slipade jag efter betsningen för att ge den en mer naturtrogen utseende.



 Hej då/Annemarie



















9 kommentarer:

  1. Underbara! Vad duktig du är!

    SvaraRadera
  2. Wow, väldigt vackra svampar. Imponerande.

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka fina svampar! Verkliga liksom. =)
    Jag hoppas att allt är väl med dig. Snart dags att träffas igen va?
    /kraaam

    SvaraRadera
  4. Jättefina.
    Ungefärlig storlek/längd på svamparna?
    Lite svårt att se..

    //Göran

    SvaraRadera
  5. Göran: Svamparna är mellan 15-8 cm höga

    SvaraRadera
  6. Trodde inte att man kunde skrubbsvarva på fri ände!
    Eller har du tillgång till en skärsvarv?

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jättefina svampar!! Säljer du sådana? Skulle kunna tänka mig att köpa. de hade passat perfekt som vinst i svampkonsulenternas lotteri.
    Hälsningar Mariann

    SvaraRadera
  8. Går det att svarva mellan dubbar om man inte har en skruv?

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar!