söndag 21 september 2014

Återvinning: Pall av ryggstöd






På skolan hittade jag ett ryggstöd som hade lossnat från en stol. Stolen var borta så jag roffade åt mig stödet och funderade på vad det skulle kunna bli.








Tillsammans med en gammal bordskivan skulle det bli en pall!! Kul, vi kör ju pallprojekt just nu i slöjd.



Först fick jag renovera ryggstödet lite grann. Jag slipade bort lacket, limmade en spricka och borrade upp hålen där skruven hade suttit och lagade dem med en rundstav.




För att få rätt lutning på sargen under sitsen ritade jag av sitsens form på bordsskivan (jag limmade två delar på varandra så att det blev sargen blev 50 mm tjock. Om man sätter ett grövre sågblad i Hegner sågen går det bra att såga där annars får du nog be din lärare om hjälp för att såga med bandsågen.)




Jag limmade benen fast vid sargen och förstärkte limningen med en dold tapp.





I förra inlägget brodera jag en pall med korsstygn nu ville jag brodera en mening så denna gången använder jag efterstygn.




Efter att jag hade tryckt märken med sylen borrade jag hål med 1.5 mm borr. (Se också här hur man kan göra)




Jag gillar inte min egen handstil så  Jag skrev med Bradley Hand i ett worddokument och skrev ut dokumentet.






Jag vill kunna byta ut tråden när den slits eller när jag vill ha den i en annan färg så jag borrade extra hål genom sitsen och sargen under sitsen och använde vingmuttrar så att jag kan ta loss sitsen.(Jag dolde vagnsbulten med en tunn bit björk så att den inte skulle synas ovanifrån)




Till slut vaxade jag pallen och tog en härlig kopp te.



Hej då/Annemarie


1 kommentar:

  1. Snyggt! Nu behöver jag bara hitta ett gammalt ryggstöd. =)
    /kram

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar!