söndag 1 februari 2015

Gör en ring i trä





Det är roligt och det går ganska snabb att tillverka en ring i trä. Här följer en beskrivning på hur man kan göra det. Jag använde svarven för att göra min ring men det finns många andra sätt att göra det på. Helst skall du använda ett hård träslag som till exempel valnöt, indisk rosenträ, paddok. Eller så kan man limma två brickor på varandra med träfibrerna åt motsätt håll. Låter det här komplicerat prata då med din lärare, hen förstår nog vad jag menar.




För att kunna svarva (eller slipa med slippapper) din ring skall du först göra en hållare som du kan trä din ring på för vidare bearbetning.




Jag sågade en bit furu som hade måtten 120mm lång och 50mm höjd och bredd mitt itu.




Efter att jag hade ritat ut mitten borrade jag ett håll på 30mm djup och 6 mm i diameter i båda delarna. Därefter limmade jag fast en rundstav i ena biten med en diameter på 6 mm och en längd på 58 mm.



Jag satte ihop bitarna igen så att träämnet såg ut så som innan jag hade sågat den mitt itu. Sedan satte jag den i svarven och svarvade bort mittdelen. Mina ringar har en innermått på 16mm så jag svarvade den delen 16mm i diameter men om du råka svarva lite för mycket så kan du faktiskt sätta en bit markeringstejp på den delen där du sätter din ring det brukar hålla.




Jag borrade ett hål som är 16mm i en träbricka (Du bestämmer själv tjockleken men gör den inte för tunn för då går din ring lätt sönder) sedan sågade jag ut ringen med den elektriska kontursågen.




Trä den på din hållare, sätt den i svarven och svarva eller slipa din ring i den tjocklek du tycker sitter bekvämt. OBS om du bara slipar med slippapper skall du ta bort anhållet förstås (Klämrisk!)




När ringen var färdig vaxade jag den för en fin yta.






Hej då/Annemarie





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar!