tisdag 13 november 2012

"Läskburkstjärnor"




Det är kul att kunna återanvända saker och ting. Här var det läskburkar. Testa att göra en stjärna, du med! Om du vill kan du först titta på filmen som jag gjorde:

https://www.youtube.com/watch?v=09ovl2tvIZk


Du behöver:
Tomma rena läskburkar, sax, guldsmedssax, penna, tidning, linjal och en mall




Borra ett hål med guldsmedssaxens spets på övre delen av burken där den går inåt och klipp sedan genom kanten på burkens ovansida ner till hålet som du nyss gjorde.


Klipp bort burkens snekant.



Klipp sedan längs med sträckkoden ner till burkens botten.


Klipp bort burkens botten precis där burken går in igen. Se till att plåtbiten blir så stort som möjligt.




Lägg plåten på ett mjukare underlag tex papper eller tidning och rita med hjälp av mallen två cirklar. Tryck hårt med pennan så att du ristar i mallens konturer. Tänk på att du ska få ut två cirklar.



Klipp ut cirklarna med en vanlig sax.


Vik cirkeln på mitten men tryck inte för hårt för då går vinkningen sönder när du sedan böjer upp den igen.


Vik upp och vik igen på motsatt håll det bildas ett kryss.



Vik så många gånger så att det bildas ett stjärnmönster på insidan av cirkeln. Gör samma sak med den andra cirkeln.



Nu har du 8 veck och nu ska du få veck mellan dessa veck genom att Vika vecken mot varandra. Du kan ta hjälp av en linjal med den trycker du plåten neråt medan dina fingrar håller emot på baksidan.



Mät 1 cm på dem uppåtgående veck på insidan av cirkeln och klipp sedan till markeringen, gör samma sak på den andra cirkeln. Eller sätt ett märke på saxen du klipper med, det är faktiskt enklare!




Vik sedan hörnen försiktig in mot mitten utan att nå plåten.



Gör som föregående men vik upp hörnen igen.



Om du vill kan du klippa runda hörn.



Ordna nu med hängare eller pinne. Det kan vara en bomulls tråd eller ståltråd så som i dem första bilderna av inlägget. Hur du sträcker en ståltråd ser du här. Kläm mellan dem hopvikta hörn.



Vik den delen med upp vikta hörn kring den delen där du ordnade hängare på och:

tada en stjärna är född


7 kommentarer:

  1. Så himlans fina stjärnor!!! Vilken idé spruta du är, så mycket finna och roliga pyssel - önskar att jag var så duktig med trä som du är!!! Inspirerande!

    SvaraRadera
  2. Så fina! Måste absolut testas!

    SvaraRadera
  3. Underbart, det där ska jag länka till från min pysselblog på min tips sida.

    SvaraRadera
  4. Kan inte sluta imponeras utav hur händig du är! =) Så himla mycket fint du skapar!

    SvaraRadera
  5. Tack snälla Rumpetuss, Emma, Annika och Sanna för era snälla kommentarer/Annemarie

    SvaraRadera
  6. Verkligen kreativa saker som jag hittar på din blogg. Letar runt på webben efter tips och idéer inför mitt volotärsprojekt som jag ska genomföra i Tanzania hösten 2013. Min idé och tanke är att hjälpa kvinnor/tjejer att utveckla och använda återvunnet material i sitt hantverk för sin försörjning. Kommer att hålla mig uppdaterad på din blogg. Du får gärna kika in på min påbörjade projektblogg.
    http://lenason.weebly.com

    SvaraRadera
  7. Kanon häftigt Roligt att jag hittat din blogg MVH Ann

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar!