söndag 10 mars 2024

Tälj en liten (påsk)hare



Snart är det påsk. Tälj en påskhare du med. Till dessa haren använde jag träslag Lind för det är mjuk och lätt att tälja i.



Börja med att rita din hare i skala 1:1. Eller så använder du min ritning som finns i salen. 
Till min hare behövde jag en bit Lind som är 10,5 cm lång, 2 cm bredd och 2 cm tjock. Har du inte så mycket tid på dig kan du skippa benen på haren.



Markera med en vinkelhake var du ska såga. Det är viktigt att det blir rakt annars blir det svårt för din hare att stå stadigt och rak.


Rita av din hare på ditt trä ämne. Jag använde karbonpapper för att kalkera den. 
Rita  markeringar vid öronen, huvudet, tröjan, och stövlarna med vinkelhaken. Se bilden ovan.



Såga in på dem markerade sträcken, antingen med en fin kontursåg eller den elektriska kontursågen. Se bild ovan. Det kommer det att göra det lättare för dig när du sedan börjar tälja. 





Såga ut konturerna med den elektriska kontursågen eller börja tälja utan att såga först.




Nu är det dags att börja tälja. Tänk på säkerheten. 







Om du har tid kan du snida detaljerna på kroppen. Till exempel armar. Spänn alltid fast ditt arbete och ha båda händerna på träsnidargärnet när du snidar.




När du har täljt färdig kan du slipa din hare eller inte, jag valde att inte slipa den.
Dags att måla. Tänk på att du har en liten figur och behöver väldigt liten färg. Jag använde en mindre pensel.


 
Efter målningen slipade jag försiktigt med p400 för att få ett "shabby chic" uttryck men detta bestämmer du helt själv.




Rita ansikten med en fin svart penna och färdig är in hare.
GLAD PÅSK/Annemarie




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar!