tisdag 5 augusti 2014

Vas eller ljusstake?








För ett år sedan fick jag några gamla kopparrör, idag använde jag dem till svarvade vaser eller ljusstaken. 

Dessa föremål är gjorda i björk och behandlade med bivax. Om du vill göra något liknande kan du ta del av följande tips: Efter att du har gjort en ritning förbereder du ditt svarvämne så här: länk. Innan du kan börja svarva måste du veta hur tjock din hals kommer att bli. Detta är beroende på ditt rör. Mitt kopparrör var 22 mm på utsidan och innermått var 20 mm.




När jag har gjort kroppen och halsen några mm tjockare än vad jag vill ha den, markerade jag med stickjärnet var halsen skulle sluta sedan mäter jag hela tiden med skjutmåttet och tar bort väldigt litet i taget på halsen. 


  

Röret polerar jag och sedan skär jag den i rätt mått med rörskärare.



Först tänkte jag att jag skulle limma fast röret med epoxylim men sedan bestämde jag att låta bli. Om jag senare vill putsa/polera rören igen är det bättre att ta av de så att man inte smutsar ner vasen.


Kopparrör är dyra så om du känner någon rörmokare eller någon som bygger om sitt hus hör då gärna för dig om de har några innan de slängs på tippen. Ta gärna med dem till slöjden. Om du vill använda din ljusstake som vas så kan du sätta ett litet provrör, som du kan såga i rätt mått med figursågen, i kopparröret (vad rörigt det blev ha ha)







Hej då /Annemarie







1 kommentar:

  1. Så himlans snygga!!! Sånna skulle jag vilja ha hemma hos mig!!! Har dock ingen svarv, eller rör eller.....jag får skriva ut bilden på dina helt enkelt ;0)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar!