lördag 11 maj 2013

Svarva en godisskål i plywood







 
Länge har jag velat testa att svarva i plywood. Idag gjorde jag det och blev mycket nöjd med resultatet. Det finns en liten nackdel: det dammade mycket, jag använde dammskydd för näsa och munnen! Vill du också prova? Ta gärna del av följande beskrivning:
 

Börja med att rita kvadrater på plywood. Mina kvadrater hade måtten 16 x 16 cm. (Min skål är 6cm hög och 15cm i diameter)


Stryck varje platta ordentligt med lim och


Tvinga ihop. Det går lättast genom att ställa plattorna på kant och börja med tvingen i mitten, sedan sätter du en tving i varje hörn. Torka bort allt lim som pressas ut så att du inte limmar fast tvingarna. Låt det torka i några timmar.


Rita ut mitten på ditt ämne och rita sedan med passaren en cirkel. Spänn fast ordentligt i skruvstycket och borra håll med 65mm kvistborr. Hålet skall minst vara 3mm djupt och max 5mm.


Be din lärare att såga ut på bandsågen och fäst ditt ämne i svarven. Den sidan som du spänner fast kommer att bli din botten.



Efter att du är nöjd med utsidan svarvar du insidan.


Sedan slipar du skålen. Börja med 50 papper, sedan 80, 100 och till slut 240. Jag var inte nöjd med insidan av skålen och bestämde mig att sätta den tillbaka i svarven, svarvade botten bredare och sedan att måla en del av insidan.








Jag utbehandlade min skål med bivax men man kan också lacka den...... Sedan är din skål färdig/Annemarie.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar!