torsdag 25 oktober 2012

Tälj en fågel






När jag var på besök hos en väninna hade hon en sådan fågel som hennes pappa hade köpt i Danmark på 60-talet. Att många förr i tiden var tvungna att tälja en fågel i slöjden visste jag inte som Holländare men på Kvarnbyskolan är det ganska populärt just nu. Den på bilden täljade jag i valnöt men det är lättare att tälja i träslaget lind. Här följer en beskrivning:



I pärmen "mallar" finns en ritning på fågeln i två storlekar. Välj den storlek som du vill ha och klipp ut fåglarna så noga som möjligt. Sedan skall du såga en bit i lind. Måtten av ämnet till den stora fågel skall vara 60 mm bredd, 60 mm djup och 320 mm lång. Se till att träfibrerna löper i längdriktningen.


Det är mycket viktigt att du sågar nederdelen av ditt träämne i 90 graders vinkel. Såga i kaplådan. Detta kommer bli fågelns sockel och är den sned kommer din fågel att luta.


Sätt sidprofilen av fågeln fast med några små tapebitar och rita av mycket noga. Ber sedan mig att såga åt dig på bandsågen, om det är lång kö kan du ju själv börja såga med en kontursåg.





Rita sedan din fågel framifrån på den utsågade biten. Och be mig att såga igen.


Nu är det dags att tälja titta först på dessa instruktioner innan du börjar. Sedan kommer du och får lite fler instruktioner av mig om säkerhet och täljteknik och sedan kan du sätta igång. Var väldigt försiktigt med nacken och benen akta dig att du inte gör dem för tunna.

Du kan också använda en rasp, fil och grovt sandpapper för att få din fågel fin och rund.

När du börja känna dig nöjd kan du slipa din fågel om du vill. Börjar med ett "60" sandpapper, sedan "100" och till sist om du vill 240 då blir den superlen.

Om du vill kan du sedan måla, betsa och/eller vaxa din fågel.

1 kommentar:

Tack för att du lämnade en kommentar!